Després de la seva participació al concurs de maquetes Sona 9, Els Amics de les Arts comencen una etapa totalment nova com a grup. La vida separa als Quatre components i els porta a punts ben diferents del planeta. Jesperman viatja a San Francisco (via l’Antàrtida) i T.J. es retira a la freda Edinburgh. Per altra banda, El Pianista Autoestopista i Voltaren segueixen a Barcelona, al pis on el grup va néixer. La separació temporal del grup, però, no implica de cap manera aparcar el procés creatiu. Durant el Nadal de 2005-2006 editen Catalonautes “El DVD” (Pistatxo Records), un recull en format audiovisual d’alguns dels seus concerts i aparicions públiques que el grup fa durant l’estiu del 2005. El DVD es distribueix gratuïtament entre amics i familiars.
Paradoxalment, l’any sabàtic dels amics es revela com un dels més productius a nivell compositiu. El productor i lletrista Joan Manzaneque Sullivan posa fil a l’agulla i, a principis de 2006 ja compta amb una dotzena de textos esperant per ser musicats. Entre ells destaquen “Doctorat en romànic medieval”, una àcida crítica a la impossibilitat de trobar feina en un mercat sobresaturat, “Tren Transsiberià”, la història d’un nen que veu món sense sortir de casa i “L’home fusió”, una cançó sobre com l’etiquetatge dels estils musicals ha perdut el sentit.
Totes aquestes cançons tindran opcions de formar part de la nova maqueta (o disc, encara queda per definir) que els Amics de les Arts tenen la intenció de grabar l’estiu de 2006. En aquest cas el procés de creació ha estat diferent que a Catalonautes. Mentre a d’anterior treball Manzaneque va decantar-se per l’opció de “l’orgia creativa” (on tots els components donaven forma a una cançó al local d’assaig), en aquest cas (en part, degut a les circumstàncies espaciotemporals) ha optat per entregar tots els textos a cadascun dels components. Manzaneque vol que surtin 4 cançons diferents a partir d’un sol text. Cada Amic crea sobre una mateixa base però escull un camí diferent que el porta cap a la seva pròpia idea de cançó. D’aquesta manera, el nou disc dels Amics sortirà a partir de 48 cançons diferents i no de dotze com en principi estava previst. Manzaneque està interessat en veure com un mateix text pot desenvolupar-se d’una manera diferent al carrer Muntaner de Barcelona, al cor d’Escòcia o sobre d’un vaixell trenca-gels al pol sud. Està prevista una reunió a principis de juny per comprovar el resultat d’aquesta nova manera de composar.
Cançons Catalonautes
1- 36%
2- Dissabte qualsevol
3- Flequers Nocturns
4- Mecanoscrit del segon origen
Cançons Post-Catalonautes
1- Doctorat en romànic medieval
2- Tren Transsiberià
3- L’home fusió
4- Zoofília 2001
5- L’himne de l’exèrcit de la Xamfaina
6- Catalonautes (per estrany que sembli)
7- Le Danseur
8- Nens
9- Les Variables
10- Els sense ment
11- Caguem pels descosits
12- Pingüins